Jun 21, 2009

On kids and rewards...

Al-Imam al-Ghazali berkata dalam Ihya' Ulumiddin:

Semua perkara baik yang ditunjukkan oleh anak perlu dipuji dan dianugerahkan dengan balasan yang baik di hadapan khalayak ramai. Jika anak itu membuat perkara sebaliknya (buruk) maka hendaklah dilupakan oleh ibu bapa (seolah-olah mereka tidak mengetahui). Janganlah mereka membuka aib si anak lebih-lebih lagi jika dia cuba menyembunyikannya kerana yang demikian menjadikan anak tadi tidak membuang keburukannya itu...


Yesterday's afternoon story:


Adam was helping me.. focus on his hand. He used right hand at this moment.


Now he switched to left hand. Ada jugalah yang mewaris keunikan tok wan yang boleh guna dua² belah tangan. Cute je dia duduk camni...


While his sister was playing bowling. I told her that I might ask her to help me later:


Apehal la si dwarfs ni tayang bontot pulak?


And Syafiah was screaming for milk:


Ibuuuu... nak susuuuuu! Bak sini susu tu. Syafiah dah tak sabar ni... uwaaa..


Then Adam screamed too. He said, "Ibu... it's hot!". Since he had done so much, I told him to quit and switch it with his sister. I told him to wash his hands too.


Mastura buat dengan pantas... cepat je siap..


Adam plak dapat reward main car jigsaw puzzles. Menokoh sungguhlah anak teruna aku ni.


My kids are obsessed with jigsaw puzzles. We bought few boxes of jigsaw puzzles and they're really occupied with the games. Instead of buying new, I've downloaded the games online yesterday. Please go to kraisoft if you're interested. It's free and one of the advantages is you can create the jigsaw puzzles by your own photos. *Best.. mak pun tumpang main*.







p/s : Tadi Mastura tu nangis. Ingatkan sebab apa... rupanya sebab tak dapat pakaikan diaper kat adik dia sebab saya dah pakaikan dulu.. duhhh! Anak² saya ni memang kena bagi kerja... kalo tak, dia orang ada je projek lain...

9 comments:

Kerikil Kehidupan said...

Alahai sejuknya perut mak mengandung..bestnya dpt assistant..hmm..dpt sati idea mcm mana nak mahirkan anak2 guna gunting..bagi keje..he..he..

Dayah said...

Alahai..baiknyer...Mastura n Adam
moga2 sifat rajin ni sampai ke besaq la ye..Amin...jgn mcm auntie dayah ni..dah besaq, lagi org tak bagi keja, lagi syiookk..tambah2 kat ofis..heheheh..

suealeen said...

Kerikil Kehidupan:
Dah pandai guna gunting abih diguntingnya buku plak.. adehhh...




Dayah:
InsyaAllah, akak pun harap camtu. Jangan hangat² taik ayam sudah la. Moga depa tu konsisten. Ameen.


p/s : Dah besaq banyak sangat pengaruh persekitaran. Tambah plak ada bisikan syaitan.. Jenuh nak tepih... Tu pasai nak lentoq budak ni lebih mudah dari orang dewasa.

mirah said...

Wah potong cili tu? Bagus lah mereka tu..

ps: K sue, marathon saya baca post k sue dan bagi komen nih..hihi..

suealeen said...

mirah:
Tu je la kerja kat dapur paling lama mereka buat pun. Yang lain tu sekejap². Ambil bawanglah, ambil ikanlah.. nak minta duduk diam² asyik ada je projeknya. Baik bagi projek potong cili.

SA7 said...

nampak sopan betul adam dalam gambar ni.

suealeen said...

SA7:
Sopan.. tu tak sempat ambil gambar masa dia meniarap tu. Tengah gunting cili kering pun bleh meniarap.. perghhh!

kak Bib said...

Cite nya tgk cara adam tu...dia cermat dan pandai jaga bg tak sepah pun. tak apa lain kali suruh dia sental dan berus bilik air masa mandi....ada gak kerja depa...hehehe

suealeen said...

kak Bib:
Nanti orang upload gambo deme cuci bilik air.. hahaha...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin