Oct 22, 2009

Low birth weight (LBW)

Semalam ada seseorang yang saya baru kenali di Facebook (FB) bertanyakan tentang anak pramatang. Adakah anaknya boleh dianggap pramatang dengan berat sekitar 2.3 kg. Saya hanya tahu sekiranya anak tersebut dilahirkan sebelum 36 minggu, maka bolehlah dianggap dia bayi pramatang. Saya hanya dapat katakan padanya bahawa sekiranya anak itu sihat, maka tak kisahlah tentang istilah bayinya 'pramatang' atau pun tidak. Yang penting dia sihat.

Maka kami mencari-cari maklumat. Maklumat yang satu ini yakni maklumat mengenai 'LBW' telah saya kongsikan bersamanya. Selain daripada itu, saya juga mendapat ilmu pengetahuan baru dengan istilah 'Prolonged jaundice' kerana anaknya didapati mempunyai penyakit kuning melebihi 14 hari.

Berdasarkan kepada March of Dimes:

Low Birthweight

Babies born weighing less than 5 pounds, 8 ounces (2,500 grams) are considered low birthweight. Low-birthweight babies are at increased risk for serious health problems as newborns, lasting disabilities and even death.

About 1 in every 12 babies in the United States is born with low birthweight (1). Advances in newborn medical care have greatly reduced the number of deaths associated with low birthweight. However, a small percentage of survivors develop mental retardation, learning problems, cerebral palsy and vision and hearing loss.


Why are babies born with low birthweight?

There are two main reasons why a baby may be born with low birthweight:

  • Premature birth: Babies born before 37 completed weeks of pregnancy are called premature. About 67 percent of low-birthweight babies are premature (1). The earlier a baby is born, the less she is likely to weigh. Very low-birthweight babies (those who weigh less than 3 pounds, 5 ounces or 1,500 grams) have the highest risk for health problems. Some premature babies born near term do not have low birthweight, and they may have only mild or no health problems as newborns.

  • Fetal growth restriction: These babies are called growth-restricted, small-for-gestational age or small-for-date. These babies may be full term, but they are underweight. Some of these babies are healthy, even though they are small. They may be small simply because their parents are smaller than average. Others have low birthweight because something slowed or halted their growth in the uterus.


  • Some babies are both premature and growth-restricted. These babies are at high risk for health problems.



    Tentang 'prolonged jaundice' tersebut, saya juga tidak pasti apa puncanya melainkan hanya dapat memintanya menunggu hasil keputusan ujian darah yang hanya akan keluar pada awal bulan November.

    Tahukah anda bahawa selain daripada susu ibu, bayi LBW/pramatang ini mempunyai susu formulanya yang tersendiri? Di pasaran yang saya pernah lihat adalah produk Enfa. Tinnya kecil je, berwarna merah muda. Bagi S26 tinnya juga kecil dan berwarna biru tua. Tapi susu formula untuk bayi LBW/pramatang ini amat sukar untuk didapati. Hanya terdapat di pasaraya besar. Harganya juga mahal.

    Bukanlah untuk mengagungkan susu formula. Tidak. Tapi tidak semua ibu bernasib baik dan mempunyai keinginan yang kuat dan berterusan untuk menyusukan bayi mereka. Kita kena akur dengan hakikat itu. Hakikat bahawa setiap insan itu berbeza.

    Rupa²nya anak kawan suami juga mendapat 'prolonged jaundice'. Kini telah hampir sebulan. Saya mendapat tahu tentang bayinya pagi tadi. InsyaAllah 'prolonged jaundice' ini mampu sembuh kerana ada info yang saya baca, bayi mereka sihat selepas 1 bulan. Malah ada yang lebih. InsyaAllah, ada masa saya kongsikan pula tentang 'prolonged jaundice' ini (janji lagi... buat entrynya tidak!).






    p.s. : Al-Fatihah untuk anak Ustaz Ramadan dan pasangannya yang telah kembali ke rahmatullah pagi tadi pada usia 3 bulan. My heart fell for both of them.

    4 comments:

    Anonymous said...

    Salam Sue,

    Dulu Nuzul pun LBW baby, weight dia masa tu hanya 900gm. Dan jugak Nuzul pun ada prolong jaundice. Tak ingat berapa lama tp Alhamdulillah sembuh jugak akhir2nya.

    Salam Asfarina

    Sue.Aleen said...

    Asfarina:
    Boleh share tak petua yang dah praktik untuk kurangkan jaundice tu?

    Anonymous said...

    Salam Sue,

    Asfa tak ada pulak amalkan apa2 petua untuk hilangkan prolong jaundice sebab ia akan sembuh sendiri.

    Kalau jaundice biasa amalkan minum air buah anggur hijau. Amalkan satu biji sehari. Insya Allah boleh sembuhkan jaundice tu cepat.

    Sue.Aleen said...

    thanks for the input. :)

    LinkWithin

    Blog Widget by LinkWithin