May 12, 2010

Mak, saya WAJIB meninggalkan syubhat

Mak, saya amat² gerun dan sentap bila membaca tentang apakah peristiwa sebenar yang berlaku pada Hari Ibu pada masa² lalu. Saya bukan hanya mencari kebenaran itu di Wiki, mak... tapi juga di tempat² yang lain. Baca juga di sini.

The modern Mother's Day is celebrated on various days in many parts of the world, most commonly in May or in March/April, as a day to honour mothers and motherhood. In the UK and Ireland it follows the old traditions of Mothering Sunday, celebrated in March/April.



Mothering Sunday is a Christian festival celebrated throughout Europe. Secularly it became a celebration of motherhood.[1] It is increasingly being called Mother's Day, although in countries other than UK and Ireland that other holiday has other origins.[1] In the UK it is considered synonymous with Mother's Day as celebrated in other countries.

History

In the Roman religion the Hilaria festival was held in honour of the mother goddess Cybele and it took place during mid-March. As the Roman Empire and Europe converted to Christianity, this celebration became part of the liturgical calendar as Laetare Sunday, the fourth Sunday in Lent to honour the Virgin Mary and the "mother church"[2].

During the sixteenth century, people returned to their mother church for a service to be held on Laetare Sunday. This was either a large local church, or more often the nearest Cathedral.[1] Anyone who did this was commonly said to have gone "a-mothering", although whether this preceded the term Mothering Sunday is unclear. In later times, Mothering Sunday became a day when domestic servants were given a day off to visit their mothers and other family members. It was often the only time that whole families could gather together, since in other days they were prevented by conflicting working hours.

By the third decade of the twentieth century, the custom of keeping Mothering Sunday had tended to lapse in Europe.[2] It was revived through the influence of American and Canadian soldiers serving abroad during World War II, who celebrated Mother's Day on the second Sunday in May.[2] People from Ireland and the UK started celebrating Mother's Day again, but on the same day Mothering Sunday had been celebrated before it fell into disuse, the fourth Sunday in Lent.[2]

Mothering Sunday remains in the calendar of some Canadian Anglican churches, particularly those with strong English connections.


Mak, Nabi s.a.w. kita sendiri pernah pesan kat kita, mak. Tapi kita lupa. Nabi s.a.w. pesan antara 40 tanda akhir zaman antaranya:

UMAT ISLAM MENGIKUTI LANGKAH-LANGKAH YAHUDI DAN NASRANI

Daripada Abu Said Al-Kudri ra berkata : Bahawasanya Rasulullah SAW bersabda : "Kamu akan mengikuti jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka". Sahabat bertanya, "Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nasrani yang kau maksudkan?" Nabi SAW menjawab, "Siapa lagi kalau bukan mereka".

Umat Islam yang mengikut jejak langkah apapun "cara hidup" orang-orang Yahudi dan Nasrani, hinggalah dalam urusan orang kecil dan perkara-perkara yang tidak munasabah. Contohnya, jikalau orang Yahudi dan Nasrani masuk ke lubang biawak yang kotor dan sempit sekalipun, orang Islam akan terus mengikut mereka.

Zaman sekarang ini kita dapat melihat kenyataan sabdaan Rasulullah SAW ini. Ramai orang Islam yang kehilangan pegangan di dalam kehidupan. Mere hanya meniru "cara hidup" Yahudi dan Nasrani samada mereka sedar atau tidak. Ramai orang Islam yang telah terperangkap dengan tipu helah Yahudi dan Nasrani dan ramai pula orang yang menjadi alat dan tali barut mereka.

(H.R. MUSLIM)


Mak, masalahnya umat Islam hari ini cenderung untuk mengikut tanpa menyelidik faktanya. Mengikut buta². Tanpa sedar sebenarnya mereka, malah saya juga, telah terikut seperti orang² Nasara & Yahudi. Sedangkan dalam Islam itu telah terlalu indah. Ramai juga lupa pada perang saraf golongan Nasara sehinga merasakan, "Tak apalah. Sekadar satu hari". Lantas ia menjadi satu amalan yang tidak seorang pun akan merasa risau sekiranya melakukannya. Kenapa mesti Ahad? Kenapa tidak Jumaat? Bukankah Ahad hari istimewa untuk orang Nasara kerana mereka selalu ke gereja pada hari tersebut?

Dan dah pasti, mak, pasti ada yang tidak berkenan dengan tulisan ini kerana ramai di antara kita yang lebih suka mendengar sesuatu yang sesuai dengan pendapat dan pandangan kita. Saya mesti berkata benar sekali pun yang benar itu sukar untuk diterima.

Al-Baqara [2:42] : Dan janganlah kamu campur adukkan yang benar itu dengan yang salah dan kamu sembunyikan yang benar itu pula padahal kamu semua mengetahuinya.

Maafkan saya, mak. Saya tak dapat mengucapkan Hari Ibu di blog ini lagi di masa akan datang. Saya WAJIB meninggalkan syubhat. Biarlah apa orang nak kata, mak, janji Allah swt tak marah pada saya atas benda yang tidak disukaiNya. Mak memang dah terlalu istimewa pada pandangan saya, malah tempat mak lebih istimewa di sisi Allah swt. Hari² adalah hari ibu. Dari hari Jumaat hinggalah hari Khamis. Bukan setakat hari Ahad minggu kedua bulan Mei.






Ya Allah... ampunkan kekhilafan hambaMu ini. Dan alhamdulillah, Engkau membimbing aku dari yang kabur ke arah cahaya. Moga Engkau sentiasa detikkan ke dalam hatiku bahawa aku wajib takut kepadaMu berbanding dengan risau dengan kata² orang lain.

12 comments:

jus call me ida.. said...

Thanks for telling t truth! Agar menjadi panduan dan petunjuk kepada semua yg mementingkan keimanan..

kak Bib said...

Kak Bib dah lama tahu...dan x de nak sambut2 pun, even birhday pun mcm tu..cuma melihat keghairahan org lain sebut kdg ucap juga lah...tapi kita org Islam dha lama nabi ajar menerusi surah Luqman bagaimana seharusnya kita menghargai, menghormati ibubapa kita menurut ajaran Islam. Kita berdoa hari2 utk mereka, menjadi anak yg soleh kpd mrk dan juga sentiasa menghormati dan menyayangi mrk sehingga ke hujung nyawa kita dan mrk...

DeLLa said...

takpe kak...create la sendiri satu hari mana2 tarikh yg kak sua rasa sesuai utk meraikan hari ibu...bukan kita nk ikut2 org yahudi etc...cuma meraikan aje...sekadar buat mak rasa special....

suealeen said...

jus call me ida..:
Untuk semua yang sayang Rasulullah s.a.w. dan Pencipta juga. Dan juga pencinta kebenaran.





kak Bib:
Setiap yang bergelar Muslim wajib mencari kebenaran sekali pun kebenaran itu pahit untuk diterima. Sekiranya tergelincir, cuba naik ke landasan balik. Sayangnya ramai yang tak mahu mencuba.





DeLLa:
Memang mak istimewa. Selama hari ni dia sendiri tak peduli pun dengan 'Hari Ibu' ni. Kita generasi sofistikated ni yang meneruskan propaganda. Sepatutnya kita ikut saja apa yang Allah swt gariskan dalam surah Luqman. Namun sayang, berapa ramai nak ikut? Mungkin 1% je dari umat Islam yang nak ikut.

Ia bukan hanya kerana satu hari tapi tiada amalan yang menunjukkan kita benar sayang pada ibu kita. Dan betapa istimewanya ibu kita di sisiNya.

mirah said...

terima kasih di atas pencerahan itu. :)

Lady of Leisure said...

thanks for sharing kak sue.. baru ku tahu... tsk tsk

yylagenda said...

ya,sy pun ada fikir benda yg sama tempohari...sebab sy tak menyambut valentine,tapi bila tiba hari ibu nak smbut pulak...so skarg jelas lg bersuluh,ni tahun terakhir sy wish mak sy happy mothers day,moga mak sy paham...boleh difikirkn bersama jg,perlu ke smbut hari guru,hr buruh,hr wilayah,hari mcm2 hari lg la...

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

fiza pun tak ucap hari ibu dalam blog...sebab mcm fenin sikit...keliru. suami fiza tanya, siapa yg cipta hari ibu? kenapa mesti bulan mei hari ibu, dan selalunya, mesti hari ahad. baru fiza perasan...ada kebenaran yg suami fiza ragu2 dgn hari ibu itu. dia pun tak galakkan anak2 ucap hari ibu pada fiza. bila kak sue kongsikan ilmu ini, lagi kuat hati fiza. terima kasih,kak!

fisa othman said...

wah!!! wajar d war2 kan ni...baru ku tau kebenarannya...aduhai kealpaan sungguhh...thanx sue..

suealeen said...

mirah:
Welcome, dear.





Lady of Leisure:
Ku pun baru tau, Lady.





yylagenda:
The best is, ambik sikap ambik tahu tentang segala macam sambutan. Apa peristiwa di sebaliknya. Barulah boleh jadi bangsa berilmu.





Naimatul Hafizah Nor Rodin:
Biasanya kita sebagai wanita emo sket kalau tak de ucapan bunga² dari orang yang kita sayangi. Padahal tanpa ucapan tu pun dia orang memang tetap sayangkan kita ni.

Anyway, suami akak pun tak wish apa kat akak. Akak pun tak berapa nak kisah. Adakah kerana tak de ucapan dia jatuh jadi tak baik? Tak kan....





fisa othman:
Kak Fisa, ku pun baru tau. Dah la tu, dah wat entry baru sibuk nak cari kebenaran. Teruk betul. Main ikut orang je.

Asz said...

thnx for sharing dear ... x pernah tau pon selama nih ...

Asmahani.A @ AA said...

betapa tipisnya garisan itu kan.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin