May 20, 2009

Stand Up for Palestine




Another song tribute to our Palestinian brothers.


Quoted a comment from noorra (noorra is my sister):


noorra
5/20/09 8:07 AM

Jangan manjakan anak-anak kamu dan ajari mereka dgn hidup susah - sabda Nabi. Mrk akan lebih berdikari, punya daya tahan dan berjiwa kental. Untuk menjadi pejuang tidak akan lahir dr jiwa kemanjaan dan penuh kemewahan.

Memanjai anak2 secara berlebihan dan memberi kemewahan hanya akan menyebabkan lemah jiwa dan sombong.

Untuk mendidik jiwa agar tidak sombong Nabi menyuruh kita bergaul dgn org2 miskin dan susah. Dpt melahirkan rasa syukur dan ingin membantu insan yg lain yg di dlm kekurangan.





InsyaAllah saya dan suami tergolong dalam golongan yang tidak memanjakan anak, tidak semua kemahuan mereka dituruti dan tidak juga bermewah untuk anak. Kak Bib sendiri pun tahu kan. Hidup kami sederhana saja. Cuma mungkin Mastura je bergaul dengan anak² orang kaya... duhhh!!



3 comments:

noorra said...

Sedap dan bersemangat lagu ni. Una dah mula hafal lirik lagu ni..
thanks for sharing lyric lagu ni kat sini.

kak Bib said...

Apa yg kak Bib sampaikan tu bkn utk kamu seorang. Itu adalah sabda Nabi utk kita semua umatnya. Don't take it personally. Kalau nak kira kita semua ni tak tahu nak bagi anak merasai kesusahan sbb zaman sekarang ni semuanya senang dan mudah. Penuh kemudahan dan mmg tersedia pada semua org.

Melalui pengalaman kak Bib kita berhak memberi keperluan asas kpd mrk secara sederhana, hanya yg perlu dan x perlu sampai menyusahkan ibubapa utk menyediakannya. Bg yg berada mgkin dpt menerangkan kpd anak2 tentang perlunya berjimat cermat dan melihat kehidupan org yg lebih susah.

Ada benda dia blh dpt dan ada benda kak Bib tangguh2kan membelinya atau x beli langsung. Susah juga sebenarnya sbb realitinya anak kak Bib sorang je. Kita x beli org lain plak mai bagi...tu yg buat dia selalu dpt byk...paling penting ajar dia bersyukur dgn segala nikmat yg Allah beri kat dia...

Sue.Aleen said...

Kak Bib:
Eh baguih la dok hapai lagu ni. Baru semangat sket kannn!

Ala... tak terasa la.. Buat entry baru pasai tu sebab rasa memang worth it letak kata dan nasihat kak Bib tu.. sebab rasanya ramai jugak la bleh baca kat blog ni *perasan la plak ada orang baca entry² aku.. huh!*

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin