Jun 20, 2008

Mari Belajar Terma Perubatan

Sejak Syafiah lahir, saya rasa hikmah paling besar yang saya dapat adalah "health conscious". Saya lebih banyak membaca dan berkongsi tentang penyakit & rawatan yang pelik-pelik. Bagi saya, inilah salah satu cara untuk saya berani berdepan dengan pelbagai kemungkinan & mendidik diri sendiri supaya jangan panik. Seterusnya, mengkaitkan asal kejadian & setiap perjanjian itu adalah datangnya dari Allah Yang Maha Hebat. Setiap manusia seharusnya berani bangkit untuk menghadapi keputusan dari Penciptanya.

Hikmah bersabar bila diuji pula, insyaAllah syurga bakal menanti.

Entah apa la agaknya yang saya dok menceceh kan pasal medical term. Now let me share them with you complete with few helpful links. Semoga pengumpulan link yang berkaitan ini dapat memberikan manfaat kepada semua.

1. ROP - Retinopathy of Prematurity. http://www.nei.nih.gov/health/rop/

2. CSF - Cerebrospinal fluid.



3. IV - Intravenous.

Rupa Syafiah masa kena EVD dulu.

5. LP - Lumbar Puncture. Kindly refer to my previous post.

6. Hydrocephalus & Hydrocephalus Association. Ia berlainan dengan Hydrancephalus.

7. Satu lagi yang saya belum pernah sebut. Tentang IVH - Intraventricular Hemorrhage. IVH inilah yang menyebabkan terjadinya hydrocephalus dalam kes anak saya bilamana parut di dalam ventrikel Syafiah telah menyebabkan blockage kepada CSFnya.

Lain-lain tu nanti saya tambah lagi kemudian ye.


Disclaimer:
- Saya bukan seorang doktor, cuma suka baca nota doktor & perihalan perubatan serta amalan-amalannya. Catatan ini adalah berdasarkan pengalaman semata-mata.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin