Jun 19, 2008

A Shunted Girl

Firstly, I'm so sorry for haven't updated anything in my blog within these 2 weeks. The reason - we've been staying in the HSB for 9 days from 10/06/08-18/06/08! Saya baru je discharged dari HSB pukul 3.00 petang tadi.

The chronology:

Day 1 - Tuesday, 10 June 2008.
We've met with Dr. A as stated in the appointment around 9.00 am, a young doctor who is about my age. He scheduled the CT scan on 11 am. Meanwhile, we've to stay in the ward. Later, around 5 pm, the neuro team came to meet us. They intended to do the Lumbar Puncture (LP) but failed. After several discussion, they changed the plan from EVD to VP Shunt.

Ntah la nak kata ignorant ke hapa.. saya tak rasa nak tengok langsung result CT scan masa tu. Dengan air mata yang merumbai-umbai, walau pun saya dah boleh agak itu yang bakal berlaku, saya ambil sedikit nafas dan membaca Bismillah sebelum menandatangani surat kebenaran untuk VP Shunt. Dalam hati.. Ya Allah.. aku hanya berusaha walau pun bukan itu yang aku mahukan!

Later that night, hati saya terusik lagi ketika darah si kecil diambil. Enam kali cari IV tak boleh, kebanyakkannya dah collapsed since she was in NICU.

Sebelum pukul 12 tengah malam, nurse datang ingatkan supaya Syafiah mula puasa pukul 2 pagi. Saya kuatkan hati supaya tak menyusukan dia & bertindak 'menipunya' dengan pacifier walau pun sebenarnya dia tidak sukakannya. Maafkan ibu, nak.. tapi saya rasa Allah swt banyak membantu ketika itu. Dia tidak menangis walau sedikit pun!


Day 2 - Wednesday, 11 June 2008.
She was brought to the OT on 8.00 am and the operation started on 9.00 am. Ya Allah, jika dia hanya dipinjamkan seketika buat kami, saya akan relakan. Sepanjang tempoh itu saya di surau, solat & membaca al-Quran. Hati ini pilu tak dapat nak digambarkan. Sesungguhnya saya tidak punya apa-apa kekuatan langsung jika tidak dariNya. Lepas tu hati jadi sedikit tenang.

Pukul 10.30 pagi saya ke OT semula. Tidak lama selepas itu Dr. S (a Chinese woman anaesthetist) keluar dan berborak dengan saya. She said, "Your baby is strong!" (petang tu bila belek tangan dia lebam sampai hitam. Dia mesti cuba nak lepaskan diri masa dibius!).

Anak saya dibawa keluar dari OT & ruang rehat agak lambat. Malah back up ventilator pun tiada. Dalam pukul 12 tengahari barulah staff dari NICU datang dengan sebuah inkubator yang cukup-cukup muat je untuk badan Syafiah. Sepanjang pemerhatian di ruang rehat & NICU, oksigen dia maksimum. Alhamdulillah. Tak sampai sejam dibedah juga dia telah sedar.

Dia berada di NICU pun tak lama. Dalam pukul 5, dia dihantar semula ke wad kanak-kanak. Bila diberikan susu terus je mahu minum & alhamdulillah tiada muntah-muntah.



Rupa budak yang kena bedah.


Day 3 - Thursday, 12 June 2008.
Drip dia dioffkan pagi ini. Dia minum & membuang seperti hari-hari yang biasa. Demam pun tiada.


Day 4-6 - Friday-Sunday, 13-15 June 2008.
No extra ordinary activities except I started to fall sick and have a running nose! There a lot of babies in there who are having lung infection! Some with barking sound. Looking back, I could stand the test during the confinement period! Finally.. after a lot of ujian, my physical couldn't resist any test anymore. So did Syafiah, she began to have a fever and cough 2 days before discharging.


Day 7 - Monday, 16 June 2008.
Scheduled for CT scan again. She was asked to fast again started from 6 am. On 11 am, she was given the carbohydrate to make her sleep but failed. They brought her to ED as the scanner was broken on the ground floor. Once again Dr. KC who was accompanied us, gave her a sedative through her IV but to no avail. She's alive and kicking! Delayed...


Day 8 - Tuesday, 17 June 2008.
The neurologists came for a visit as usual asked whether there's any improvement. Indeed, her AF is softer & not tense like before. Asking whether we should go on the CT scan, Dr. SA said there's no need to do so since I said it's beginning to show improvement.


Day 9 - Wednesday, 18 June 2008.
Discharged after they pulled out the 14-stitches.




Gambar menunjukkan bekas jahitan di kepala, pam & tiub yang disalurkan dari kepala terus ke perut.



Please read here for more info.


Sebenarnya selepas semua ini berlaku, saya sendiri dah tak tahu apa lagi yang saya nak rasa. Suatu hari di surau, saya terdengar salah seorang mak guard berkata, "Apa yang nak jadi ke depan ni, kita redah je la."

Macam-macam perkara buruk yang saya dengar mengenai shunt ni seperti anak akan jadi lembik kaki dan tangan lepas setahun, pergerakannya akan jadi lambat, pertumbuhan otaknya tidak akan jadi normal seperti budak lain. Tapi apakah pilihan yang saya ada? Jika dibiarkan, kepalanya bakal membesar. Saya sebagai pemegang amanah hanya mampu berusaha apa yang saya rasakan terbaik untuk anak saya. Walau hati ini robek sekali pun. Walau saya menangis tak henti sekali pun.

Saya selalu membayangkan yang baik-baik, dengan izin Allah, Syafiah pasti sembuh. Doa ibu bapa pasti makbul! Allah tidak akan menzalimi hambaNya dan macam-macam lagi perkataan hikmah sentiasa saya tanamkan dalam diri yang lemah ini. Kadang-kadang naluri manusia & seorang ibu ini tewas juga... tambah pula bila orang kata "Sabarlah""Kesiannya dia" (kadang-kadang tertekan makcik tau!).

Sesekali saya menitip & mengingatkan diri sendiri bahawa, inilah JANJI antara Syafiah dan Penciptanya. Jika dia begitu utuh sekali melalui ujian untuk dirinya sendiri, saya perlu lebih kuat berdiri di ketika ini. Tidak sesekali Allah swt itu menurunkan ujian pada hamba-hambaNya kecuali kepada yang mampu.

Beberapa link berguna mengenai perkara ini:
1. VP SHUNT IMPLANT .... it's a lifetime thing.
2. Mimi.hu - List of Articles.
3. Penyakit Meningitis.
4. Staphylococcal Meningitis.

And hey.. the H***m personnel called again when we're in the Dr. A's room on that Tuesday morning! She asked me to call her whenever we discharged from the hospital and she'd arrange for the interview again! Sound promising eh?

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin