Jul 20, 2008

Mengimbas Kenangan Itu....


Terimbas kenangan itu...


Semalam suami bercerita tentang salah seorang rakan sepejabat bernama Suhaimi. Dia dan isterinya - Salwa (bukan adik aku) baru menerima cahaya mata kedua 3 minggu yang lalu. Mereka berbicara di dalam telefon. Suhaimi berada di luar. Mungkin di hospital. Sedih bunyinya kata suami.

Mereka diuji seperti kami! Cuma yang bezanya kami menyimpan perasaan roller coaster tu lama sebelum diketahui rakan sepejabatnya, malah dengan keluarga kami sendiri. Ceritanya ketika 16 hari, si bayi demam panas. Entah apa terjadi, bunyinya seperti salur darah tidak tertutup dengan sempurna mengakibatkan ianya pecah dan memenuhi paru-paru. Menurut doktor, ketika bayi dalam kandungan ada satu salur darah (see Foramen Ovale. I dunno whether I get this correctly but this is the closest) yang amat diperlukan di dalam paru-paru tetapi akan menjadi masalah bila bayi lahir saluran ini tidak tertutup dengan baik. Maksudnya, jika di dalam dia perlu, jika di luar salur darah tadi menjadi tidak perlu. Malah membahayakan nyawa si anak jika ia tidak tertutup dalam tempoh 3 bulan, malah kurang dari tarikh kelahiran.

During development of the fetus, the interatrial septum develops to eventually separate the left and right atria. The foramen ovale (pronounced /fɒˈreɪmən oʊˈvɑːli/) remains open during fetal development to allow blood from the venous system to bypass the lungs directly and enter the circulatory system. This is so, as prior to birth, the oxygenation of the blood is provided via the mother's placenta as the lungs of the fetus are not breathing air. A layer of tissue begins to cover the foramen ovale during fetal development, in which typically, after birth, the pressure in the pulmonary circulatory system drops, thus causing the foramen ovale to close entirely. In approximately 25% of adults, the foramen ovale does not entirely seal. In this case, elevation of pressure in the pulmonary circulatory system (ie: pulmonary hypertension due to various causes, or transiently during a cough) can cause the foramen ovale to remain open. This is known as a patent foramen ovale (PFO).


More info, click here...


Most teens who have ASDs seem healthy and have no symptoms. Usually, a teen with an ASD grows normally and feels well. Most don't need to take any medications. Rarely, teens with an ASD may show the following signs:

fatigue and tiredness during activity
abnormal heartbeat
stroke (this is very rare)


More info, click here...



Bila paru-paru bayi telah dipenuhi darah, darah yang ada di dalam badan makin kurang serta mengakibat kekurangan oksigen. Kekurangan oksigen amat merbahaya kerana ia akan melibatkan bahagian otak di mana boleh menyebabkan pendarahan di dalam otak.

Ingat tak pada IVH (Intraventricular Hemorrhage)?

What are the different grades of intraventricular hemorrhage?

The amount of bleeding varies. IVH is often described in four grades:

Grade 1 - bleeding occurs just in a small area of the ventricles.
Grade 2 - bleeding also occurs inside the ventricles.
Grade 3 - ventricles are enlarged by the blood.
Grade 4 - bleeding into the brain tissues around the ventricles.

Grades 1 and 2 are most common, and often there are no further complications. Grades 3 and 4 are the most serious and may result in long-term brain injury to the baby. Hydrocephalus (too much cerebral spinal fluid in the brain) may develop after severe IVH.

What are the symptoms of intraventricular hemorrhage?

The following are the most common symptoms of intraventricular hemorrhage (IVH). However, each baby may experience symptoms differently. Symptoms may include:

- apnea and bradycardia (stopping breathing and low heart rate)
- pale or blue coloring (cyanosis)
- weak suck
- high-pitched cry
- seizures
- swelling or bulging of the fontanelles, the "soft spots" between the bones of the baby's head
- anemia (low blood count)

The symptoms of IVH may resemble other conditions or medical problems. Always consult your baby's physician for a diagnosis.

More info, click here...


Jadi, anak si Suhaimi tadi telah disyorkan untuk pembedahan VP shunt sama seperti Syafiah. Saya meneka mungkin IVHnya gred 3 atau pun 4. Pemeriksaan asas adalah menggunakan ultrasound dilakukan oleh pakar paed. Jika pakar mahu melihat secara detail keadaan dalamannya, pakar otak akan melakukan CT scan. Anaknya juga mungkin melepasi berat untuk pembedahan iaitu 2.5 kg ke atas.

Pengalaman saya ketika Syafiah berada 77 hari di NICU cukup untuk saya belajar menghargai kehidupan. Ada anak yang cukup bulan, paru-paru pula collapsed. Ada yang usus naik ke atas. Dan macam-macam lagi keributan-keributan lain yang terpaksa dihadapi oleh pakar dan pasukan jururawatnya. Kata mereka, hati sentiasa berdebar-debar. Tak kira dalam hal menjaga anak orang, mahu pun menjaga karenah ibu bapa bayi itu sendiri.

Bagaimana perasaan isterinya? Saya yang terlebih dahulu melalui terasa amat tersentuh hati. Saya tahu, isterinya pasti berendam air mata. Dalam pantang pula tu. Apatah lagi anak yang dilahirkan cukup sifat dan cukup bulan. Terasa seperti mahu menyentuh bahu dan memeluk dirinya... moga dia juga diberikan kekuatan oleh Allah swt untuk mengharungi ujian ini, insyaAllah.

Bagi yang beranak kecil tu.. perhati-perhatikan istilah perubatan dan ambillah tahu mengenainya... supaya anda lebih aware dan tidak panik bila berdepan dengan segala kemungkinan yang kita sendiri tak tahu akan berlaku bila. Apa pun, hidup ini diatur olehNya.. kita sebagai hamba perlu menerima sekali pun kenyataan itu teramat pahit rasanya!

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin