Sep 19, 2008

Cerita Hanzalah & Syafiah...

Oh! Tak de la persamaan apa. It's just I was looking for a video from Rabbani. Title of the song - Hanzalah (or Handzalah). There's one in Imeem but I prefer Youtube. Let me share you the lyrics:-

Hanzalah

Relakanlah perpisahan kita ini
Iringilah pemergian daku nanti
Dengan doa yang tidak henti
Moga Islam terus berdiri

Usapilah genang air mata kasih
Senyumanmu penguat semangat daku
Andai kita tak jumpa lagi
Ku semai cintamu di syurga

Berpisahlah dua jiwa
Meninggalkan kuntum cinta
Mekar di istana taqwa
Menyahut panggilan Allah

Dengan nama-Mu Allah yang Maha Gagah
Langkahku atur pasrah daku berserah
Menangkanlah kaum muslimin
Hancurkanlah kaum musyrikin

Handzalah pergi ke medan jihad
Bersama dengan para sahabat
Bertempur hebat penuh semangat
Sehingga dia syahid akhirnya

Turunlah malaikat ke bumi
Mandikan jasadnya simpati
Sucilah jasadnya mewangi
Diarak rohnya ke Firdausi

Hening malam menyaksikan
Korban cinta dua insan
Baru diijabkabulkan
Rela menyahut seruan
Demi Islam ditegakkan
Jihad menjadi pilihan


It's an interesting short story in a beutiful song about one of the Prophet Muhammad's (pbuh) best friends who died as a martyr. The hadith is as follows:

Qatadah menceritakan bahwa pada perang Uhud, Rasulullah Saw. berkata, "Hanzalah akan dimandikan oleh malaikat." Maka para sahabat bertanya kepada keluarga Hanzalah, "Apa yang terjadi dengannya?" Qatadah juga bertanya kepada isteri Hanzalah, lalu ia menjawab, "Ketika terdengar seruan perang Uhud, Hanzalah segera pergi untuk berjihad padahal sedang berhadas besar." Rasulullah Saw. berkata, "Kerana itulah ia akan dimandikan malaikat." (HR Ibnu Ishaq dari Ashim bin `Umar bin Qatadah)

Dalam kisah lain, Urwah bercerita, "Aku benar-benar melihat malaikat sedang memandikan Hanzalah di antara langit dan bumi dengan air dari awan dalam sebuah tempat besar terbuat dari perak." Abu Asid al-Sa`idi lalu berkata, "Kami pergi melihat Hanzalah, kepalanya meneteskan air." (Diriwayatkan oleh Al-Baihaqi dan Ibnu Sa'ad dari Hisyam bin Urwah)


You can find the story here. And another story of Hanzalah - here. Petikan:

"Bagaimana keadaan kamu wahai Hanzalah?" Hanzalah lalu menjawab: "Aku telah berpura-pura." (sesetengah riwayat mengatakan dia telah berkata "munafiq") Abu Bakar terkejut mendengar jawapan Hanzalah lalu bertanya maksud ungkapannya itu. Jawab Hanzalah: "Kami ketika berada di sisi Rasululullah selalu diperingatkan dengan neraka dan syurga hingga kita terasa bagaikan kedua-duanya berada di hadapan mata. Tetapi apabila kita keluar meninggalkan Rasululullah sallalahu alaihi wasallam kita mula sibuk dengab isteri dan anak-anak serta harta benda. Dengan itu banyak perkara yang kita lupakan." Sambut Abu Bakar: "Demi Allah kami juga mengalami perkara yang sama." Mereka berdua lantas bertemu dengan Rasululullah sallallahu alaihi wasallam mengadu tentang apa yang mereka rasai dan alami.


Syahdu! Betapa hebatnya cinta kepada Allah swt berbanding kepada cinta kepada isteri yang baru dikahwininya. Padahal Rasulullah saw telah mengecualikannya dari pergi berperang bagi meraikan sahabat yang baru berkahwin.

Saya mula berangan jika saya ditakdirkan untuk mengandung dan bersalin lagi, sekiranya lelaki, saya akan pertimbangkan nama anak sama ada Hanzalah atau pun Mu'az. Moga dia atau mereka? bersemangat seperti sahabat Nabi saw. Kali ni turn saya kasi nama. Syafiah tu suami yang cadangkan. Huh! Berangan... Syafiah pun tak cukup besar lagi. Tapi kan... ritu.. tak ingat bulan bila.. saya dah nyatakan hasrat nak anak lagi next year tapi akur dengan keputusan si pemberi, KIV dululah... Kuasa Allah swt tu tak siapa yang tahu kan...

Sepanjang Ramadhan ni banyak kali juga saya memasak sendiri. Antara masakan yang masuk dalam senarai - nasi minyak, creamy carbonara - spiral/fettucini (twice), ayam masak kurma & merah, mee bandung, koay tiau kerang, dll. Semalam masa akak dan Atip datang ke rumah pun saya buat creamy carbonara plus nasi goreng, pertembungan dua budaya! Oh, 2 hari ni saya dah mula tepek² biskut. Hari Selasa saya buat Biskut Walnut Cappucino. Anak² hentam dah tinggal berapa ketoi je. Semalam saya buat kek lapis prune. Saya tak pernah beli biskut dari orang, melainkan tahun bila tu saya beli kek lapis. So far, buat sendiri ni menjadi alhamdulillah...

Hari Isnin lepas pula ada ROP appointment di HSB selepas 2 bulan 'cuti' dari jumpa doktor. Syafiah pergi dengan suami je. Anak² di rumah tiada siapa yang jaga kecuali saya. Doktor kata regressive cuma lambat. Di sana kata suami, dia jumpa dengan Demirell (mak dia saya tak tau nama, cuma saya gelarkan dia "Saubah" sebab wajah dia macam mak saudara suami.. hehe. Suka hati je kannn). Demirell ni lahir cuma seberat 500++ gm. Jiran sebelah Syafiah masa kat NICU. Appointment dia kata mak pak dia masih sebulan sekali.

Hari Selasa dengan Dr. RI pula. Berat dia naik 400 gm je dari bulan lepas. Saya minta suami buat appointment lagi untuk bulan depan untuk dikhitankan tapi suami cakap tunggu umur dia setahun je la i.e. bulan Januari tahun depan. COH Syafiah turun 0.5 sm. Sebenarnya tak sabar nak tengok badan dia membesar supaya pembesaran tu setara dengan kepalanya. Jadi, dia boleh meniarap sendiri atau mungkin boleh terus duduk bak kata Kak Bib.

Moga bulan penuh berkat ni akan menjadi asbab du'a saya terangkat dan dikabulkan, insyaAllah.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin