Oct 7, 2008

Sekitar Cerita Hari Raya 2008

Tadaaa... I'm back! In fact, I was free yesterday but due to the M thing, I was just bloghopping as usual. Love to read rather than to type! Baju plak tak banyak yang nak dibasuh sebab saya dah basuh 'on the way'. Kerjanya asyik betulkan tulang belakang je la ni.

Yeay.. finally husband bought me a handphone! It was a late anniversary present, he said. Not that expensive one lah... janji boleh sms dan berhubung dengan orang lain. Janji boleh snap gambar walau pun DSLR idamanku belum lagi boleh dibeli.. huhu... I'm planning to save some money from Kayu Ara's house rental to buy it. Say about RM200/month. By the time it reaches 10 month, I can afford to buy the RM2,000 DSLR. Berangan... silap hb duit tu aku makan!

Hey.. belum lagi terlambat untuk ucap tahniah pada bro Apai (Saujana Utama) yang anaknya dilahirkan pada malam 1 Syawal, begitu juga pada Wanmommy & Tokdaddy yang tengah dok excited dapat cucu pertama tu. Tahniah pada kalian semua!


Raya ritu asyik dok di dapur je. Dari di kampung sendiri sampailah di rumah mak mertua. Hasil kerja tangan saya - anyam ketupat, tapai, menyediakan bahan² (rebus + kopek kerang, rebus + potong daging), buat biskut. Yang tu kat rumah saya la untuk hari pertama. Belum masuk hari kedua. Hari pertama tu jugak kena sediakan bahan untuk majlis hari raya kedua. Malam puasa ke 30 tu suara pun dah jadi suara Wohnen, kepala berat + akhirnya saya demam.

Begitu juga di rumah mak mertua. Saya masih jadi tukang masak. Saya ni merupakan menantu sulong. Biras yang ada tu lelaki suami akak. Entah bila la nak dapat geng. Pit baru berusia 25, Atip 22 & Ata 19. Kalo tak rajin ke dapur pun, teman saya bersembang pun jadilah. Selalunya suami yang membantu saya di dapur. Paling tidak, dia berborak. Tapi kata maktua, seronoklah jadi menantu pertama ni sebab tak de persaingan. Cam tu la pulak...


Menu rutin di rumah maktua. Abah tak makan laksa luar kecuali bila menantu dia yang masak. Laku betul sampai kena tambah lagi 2 bungkus.


Mula kahwen dulu kekok juga sebab kita orang luar. Perempuan pulak tu. Kena pandai bawak diri. Kalo nak dikira alah dari segi malu, saya patut berasakan sedemikian sebab adik ipar saya semuanya lelaki. Tapi rugilah saya jika saya buat hal sendiri. Kita hidup ni kan berkeluarga. Satu² masa yang tidak kita ketahui, kita akan minta tolong mereka juga. Kini saya lihat biras saya yang lelaki tu macam segan² dan buat hal sendiri. Tak mesra sangat. Mungkin sebab baru lagi kot. Baru tak baru kira 2 kali rayalah juga.

Saya sungguh lega balik raya tahun ni sebab jalan tak jem langsung. Tak macam tahun 2006, jem melarat dari simpang Ulu Dedap-jambatan Sungai Sabak. Biasa perjalanan 3.5 jam tapi tahun tu bertolak dari Perak pukul 1 petang, tibanya di Sungai Besar pada pukul 9 malam! We decided to take the scary route - Tg Malim - Sg Besar. First, we headed to highway and exit at Behrang toll. It should be faster but as we're so exhausted, we fell asleep for almost an hour.

Gambar raya tahun 2006. Gambar ni diambil depan BHP.

Gambar tak banyak sebab ke-bz-an melampau. Ada jugak yang ajak bergambar di studio. Saya cakap kat suami no need la. Gambar kita yang mana ada di PC ni kita keluarkan + sikit² masa raya, pastu kita pas kat Didi. Nanti minta dia buat custom album. Bayo le sket untuk skill photoshop dia + album tu. Lagi puas hati. Saya dah pernah tanya, dia cakap boleh tapi kena ada 120 keping gambar. Gambar kat PC ni lebih dari 120. Nanti kita arrange balik ye D...

Gambar² ni ambil di Perak:


Hasil kerja tangan saya - ketupat jantung.


Ni hasil kerja tangan kak Chik... 6 jenis anyaman yang berlainan.

Berjaya memujuk Mastura untuk memakai baju kurung + tudung. Agaknya sebab ada geng jugak. Kat sebelah saya, dia ramai sepupu.


Gambar² ni ambil di Selangor guna hp baru:


Abang Adam yang hensem berbaju Melayu

Gambar budak yang masih tak pandai meniarap... anyway, she + her dad are in HSB now for Neuro appointment.


Ini untuk ABO.. hahaha... masih berbaki 3 bungkus! Tapai yang telah di'peti-ais'kan

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin