Nov 5, 2008

Pre-Op - Hari Pertama di Klinik

Pada hari Selasa iaitu hari Syafiah dimasukkan ke hospital, kami perlu membawanya ke tiga klinik. Pagi lagi perlu ke klinik neuro, kedua ke klinik ENT dan ketiga ke bahagian rehabilitasi.

Waktu menunggu memang lama sebab ramai pakar yang bercuti sempena perayaan cahaya. Jadi, tergesa-gesalah kami ke sana ke mari sebab kaunter pendaftaran berbeza-beza. Neuro di tingkat 2, ENT di tingkat 1, sementara Rehab di bangunan bertentangan dengan klinik ENT.

Saya mencadangkan agar kami mendaftar dulu kemudian ke kafe untuk sarapan pagi. Tidak lama selepas habis makan dan ke klinik, nama kami pun dipanggil. Secara kebetulannya pakar sudah mula masuk ke klinik. Satu keadaan bila pakar kurang di klinik neuro, berkemungkinan mereka berada di wad berjumpa pesakit atau berada di bilik OT untuk pembedahan. Jika ada kes kecemasan seperti kemalangan, lagi kuranglah bilangan mereka.

Klinik neuro dibuka hanya pada hari Isnin dan Selasa saja. Hari selebihnya mereka akan berada di wad atau dewan pembedahan. Apabila seseorang dimasukkan ke hospital kerana kemalangan, mereka akan berada di bawah pengawasan pakar neuro. Tambah lagi sekiranya ia melibatkan kemalangan yang dahsyat dan melibatkan bahagian kepala.

Berdasarkan perbincangan dengan Dr. Andrean minggu sebelum ini, kemungkinan shunt anak kami akan disemak semula. Jadi saya telah pun bersedia dengan membawa pakaian dan kelengkapan lain. Semacam nak pergi berperang.

Cuma di temujanji ini kami tidak bertemu dengan Dr. Andrean, yang kami temui adalah Dr. Saiful Azli. Dia bercadang untuk membalut saja kepala Syafiah tapi bila dibincang semula dengan ketua pakar, kami pun setuju untuk revise semula shunt Syafiah itu. Sememangnya kami telah bersedia!

General physical examination - active, AF soft, swelling around reservoir, shunt compressible but slow refilling. Pre-op diagnosis - suboptimal shunt function.

Tak faham? Tak pe... slowly. Saya selalu mention AF kan... tapi saya tak pernah bagitahu apa maknanya. AF = anterior fontanelle @ ubun² in Malay.

Saya sempat memberitahunya bahawa kami perlu menghadiri temujanji dengan klinik lain terlebih dahulu. Jadi klinik neuro pun booked katil di wad kanak². Kami hanya perlu present kad biru di kaunter pendaftaran untuk kemasukan ke wad. Nahhh... nak masuk wad pun kena booked macam hotel... huhu!

Keadaan di kaunter pendaftaran tingkat 1 ketika kami sedang menunggu giliran untuk dipanggil untuk membuat bayaran. Ramai sehingga perlu berdiri! Giliran kami yang ke 3023 untuk temujanji pukul 10.

Selepas itu kami ke klinik ENT (otolaringologi.. punya payah nak sebut!) untuk pemeriksaan am juga. Kali ini dengan doktor wanita. Saya tak perasan namanya tapi saya suka berada bersama-sama di dalam bilik itu. Terdapat juga di situ doktor² pelatih. Temujanji dijadualkan di waktu yang lain pula kerana penggunaan alat audio itu perlu ditempah. Jadi, Syafiah akan diperiksa mengguna satu alat pada hari Rabu ini untuk mengesan sekiranya dia tidak boleh mendengar atau pun tidak.

Satu bidang baru lagi yang saya akan belajar. Dan di ENT ini jugalah Syafiah bakal melakukan speech therapy di suatu masa akan datang.

Selepas itu dalam pukul 12 tengahari kami ke rehab untuk sesi terapi. Dulu saya cukup skeptikal dengan perkataan "rehab" itu. Bunyinya macam pusat pemulihan! Rupanya ianya gerun khabar dari rupa. Tak ramai orang di sana. Seorang kanak² telah selesai menjalani terapi.





Syafiah pada sesi terapi pertama. Punyalah takut tampai tarik rambut sendiri. "Takut" is a good sign actually.

Terapi ini dilakukan di bawah bahagian occupational therapy. Sebelah kanan badan Syafiah bergerak lebih aktif berbanding sebelah kiri. Walau pun baru pertama kali pergi, kesan positifnya telah mula kelihatan. Dia telah mula bergerak dengan lebih aktif di sebelah kiri. Bahagian kepala juga dapat mendongak dalam keadaan dia 'tertekan'. Cuma rasa sedikit lucu kerana waktu dia dijadualkan untuk terapi itu, dia sedang asyik mahu melayan matanya yang mengantuk.

Saya suka keadaan di sini sebab suasananya lebih santai. Masuk pun perlu membuka kasut dan duduk di atas lantai. Ada macam² alat bantuan - bola, penghadang, mainan, dll. Punyalah dia marah sebab mengganggu dia tidur. Kami akan ke sini lagi selepas 2 minggu.

Dalam pukul 1.15 tengahari barulah kami mendaftar masuk ke wad. Petang itu tiada apa yang dapat kami lakukan kecuali menunggu. Dalam pukul 5 petang, pakar datang membawa borang untuk memberikan keizinan bagi anak menjalani pembedahan.

Saya bertanya sama ada boleh atau tidak pembedahan dipercepatkan. Contohnya dalam pukul 8 pagi. Pakar tersebut menerangkan bahawa adalah menjadi prosedur pihak hospital untuk memberi keistimewaan pada kanak² dengan menanda kes berkenaan sebagai "emergency". Tapi ia bergantung kepada keadaan. Sekiranya ada kes yang lebih "emergency" seperti kemalangan, maka waktu pembedahan itu akan dianjak lebih sedikit dari waktu sebenar. Sebelum beredar... pakar sempat berpesan supaya Syafiah berpuasa bermula pukul 4 pagi.

Bersambung....

5 comments:

Aboo said...

Sis Sue...

Gua bukan doktor maka tak paham sgt apa kisahhnya..tp paham jugak lah skit2...

Apa2..Tabahkan jiwa raga itu.

Roger!

ummu syafiah said...

Aboo:
paham sket? tak pa... lelama nanti paham jugak...

toche toche toche...

ummu syafiah said...

Aboo:
mungkin kalo nak faham lagi kena baca dari bulan 1/mula.. hehehe... banyaakkkkk tuu!

ila said...

sue..
lame aku xdengar khabar safiyah...ur girl is so strong...moga kau pun sama seperti dia..insyallah...

p/s: she so cute...heheheh..aku gak yg masih blum berjaya menambah ahli keluarga...huhuu

suealeen said...

Ila:
aku tak le strong sangat... air mata jatuh berderai jugak...

cepat² tambah anak! ceh! macam la 'buat' anak tu mudah beno...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin